Monday, August 25, 2014

Inilah Gunanya Memakai Topeng

Untuk suatu keperluan saya mungkin memakai topeng yang menutupi jati diri asli.
Atau tanpa sadar topeng itu terpakai atas nama keadaan.

Begitu terus berulang-ulang dan akhirnya menjadi kebiasaan sekaligus branding atas diri saya.

Lalu tiba-tiba,
mereka,
orang-orang,
seseorang,
ternyata lebih menyukai topeng dan brand saya daripada "the real I am..".

Deg....., rasanya menghentak sampai ke dada saat itu terungkap dan terucap...
Saya tak bisa berkata-kata.

Apa yang Anda pilih?
Kembali ke diri sendiri yang mungkin lebih buruk daripada topeng Anda?
Anda tetap bertahan dengan topeng yang Anda pakai?

Saya lebih memilih memakai topeng.
Ya, mungkin itu palsu.
Tapi bila ini lebih baik dari "the real I am"
setidaknya saya belajar memperbaiki diri sendiri untuk semakin sempurna,
semakin indah,
sehingga semakin mirip dengan topeng yang saya pakai.
(LBP)

Salam anget





Share:

0 comments:

Post a Comment

Definition List

Unordered List

Support